Het aanbod van begrijpend lezen en wereldoriëntatie bieden wij geïntegreerd aan: inspirerend en duidelijk! De thema’s vanuit wereldoriëntatie en vanuit lezen hebben net een andere invalshoek op het thema, zodat het voor kinderen niet saai wordt en hun wereldbeeld juist nog wat meer wordt verbreed of verdiept. Op deze wijze versterken de thema’s elkaar. Woorden en begrippen komen vaker terug, in verschillende contexten.

Kinderen lezen een boek, passend bij het thema. Hierover praten ze met elkaar, beantwoorden vragen en komen zo tot nieuwe inzichten. Leuk: kinderen krijgen het boek mee naar huis. Om thuis over te praten, nog een keer te lezen; een eigen 'bibliotheekje' op te bouwen. Enthousiast maken voor lezen is het doel!

In de klas wordt voorgelezen uit een boek, dat past bij het thema. De meest verrassende verhalen komen zo langs. En als een groep kinderen dan vraagt om extra voorleestijd: dat is genieten!

Er is een overkoepelend schoolbreed thema. In de vier bouwen afzonderlijk wordt geleerd binnen een passend subthema. Er is sprake van een tweejarige cyclus, die voldoet aan de kerndoelen. In dit aanbod zijn ook de doelen van Burgerschapsvorming verwerkt. Wereldoriëntatie wordt gegeven vanaf de kleuterbouw en lezen vanaf groep 4.

Dit zijn de thema's voor het schooljaar 2024-2025:

SCHOOLBREED THEMA EN PERIODE

BLINK LEZEN

BLINK WERELD GEÏNTEGREERD

Periode 1: Wereldse kwesties
Start schooljaar – herfstvakantie

Groep 4: Ruimtewezens
Groep 5-6: Klimaatstrijders
Groep 7-8: Oorlogsgeheimen

Groep 1-2: Handige handen
Groep 3-4: Terug naar de dino’s
Groep 5-6: Klimaatkenners
Groep 7-8: Oorlog en vrede

Periode 2: Slimme communicatie
Herfstvakantie – kerstvakantie

Groep 4: Verhalenvertellers
Groep 5-6: Online Wereld
Groep 7-8: Van de straat

Groep 1-2: Bewegende verhalen
Groep 3-4: Sterke verhalen
Groep 5-6: Dit wil ik zeggen!
Groep 7-8: Machtige media

Periode 3: De groene wereld
Kerstvakantie – voorjaarsvakantie

Groep 4: Avontuur in de buurt
Groep 5-6: Minder is meer
Groep 7-8: Terug naar de toekomst

Groep 1-2: Fijne schuilplekjes
Groep 3-4: Natuurspeurders
Groep 5-6: De groene fabriek
Groep 7-8: Duurzaam design

Periode 4: Leven en overleven
Voorjaarsvakantie – meivakantie

Groep 4: Ontdekkers
Groep 5-6: Beestachtig mooi
Groep 7-8: Ik hou van jou

Groep 1-2: Opvallende dieren
Groep 3-4: Op ontdekkingsreis!
Groep 5-6: Bijzondere bewoners
Groep 7-8: Op leven en dood

Periode 5: Familieverhalen
Meivakantie – zomervakantie

Groep 4: Allemaal mensen
Groep 5-6: Iedereen is anders
Groep 7-8: Familiedrama’s

Groep 1-2: De gekke lijfshow
Groep 3-4: Ik en mijn familie
Groep 5-6: Wereldse kinderen
Groep 7-8: Fantastische families

 

 

'Slimme communicatie': een voorbeeld van een schoolbreed thema

'Slimme communicatie' is het overkoepelende thema in de school.

Tijdens wereldoriëntatie leren de kinderen het volgende:

In de kleuterbouw leren de kinderen op verschillende manieren verhalen leren vertellen. Hoe vertel je iets met gebaren, met beelden, met geluid en met je lijf? De kinderen ontdekken het in dit thema 'Levende verhalen'.

In de onderbouw staan 'Sterke verhalen' centraal. Wat vertellen boeken, films en schilderijen je? Wat kun je ervan leren, over vroeger en over nu? En welk verhaal is echt gebeurd?

In de middenbouw is het thema 'Dit wil ik zeggen!' Op welke manier communiceren mensen met elkaar? En hoe brengen ze hun boodschap over? De kinderen onderzoeken het in dit thema en ontdekken dat mensen in andere tijden en werelddelen op verschillende manieren kunnen communiceren. En dat ze nog wel wat van dieren kunnen leren.

In de bovenbouw leren de kinderen over de 'Machtige Media'. Communicatie verloopt tegenwoordig heel anders dan vroeger. Welke invloed heeft internet daarop? En hoe zorg je dat je privacy tegenwoordig wel gewaarborgd blijft? In dit thema gaan de kinderen op onderzoek naar nieuwe manieren van communicatie.

Tijdens Begrijpend Lezen leren de kinderen het volgende:

In groep 4 duiken de kinderen in dit thema in de wereld van verhalen. Ze luisteren naar sprookjes uit de Arabische wereld, lezen 'De vuurvogel' en lezen verhalen uit de hele wereld. Ze beelden verhalen uit door bewegingen te maken, te dansen, te tekenen, te knippen en door een schaduwspel te maken. Alles rond de centrale vraag: Waar, waarom en hoe vertellen we verhalen?

In de middenbouw is de centrale vraag: 'Hoe ziet de online wereld eruit en wat kom je daardoor over de echte wereld te weten?' In dit thema chatten de kinderen met iemand in de jaren 90, achtervolgen een dief met de digitale opsporingsdienst, helpen iemand zijn huis terugvinden in een online speurtocht, en vertellen een verhaal in emoji’s. Start de computer maar op en ga mee op digitale ontdekkingsreis. 

In de bovenbouw beleven de kinderen in dit thema de straatcultuur. Hoe worden wij beïnvloed door rapmuziek, straatkunst en vloggers? Waar komt straattaal eigenlijk vandaan en waarom wordt het gebruikt? Dat gaan ze in dit thema ontdekken.